Een man kocht een racefiets bij 12GO. Om de fiets in zijn auto te kunnen vervoeren heeft de man het voorwiel van de fiets losgehaald. Bij thuiskomst heeft hij het voorwiel zelf weer in de voorvork gezet. De man is na een aantal keer te hebben gefietst ten val gekomen doordat het voorwiel van de fiets losschoot. Door de val heeft de man letsel opgelopen en heeft hij een lang revalidatieproces doorlopen.
De man heeft contact gezocht met 12GO om de oorzaak van het ongeval te achterhalen en verzocht om de fiets terug te nemen. 12GO heeft het aankoopbedrag terugbetaald en aangeboden om de fiets in hun werkplaats te onderzoeken en indien nodig naar de fabrikant te sturen voor nadere onderzoeken. 12GO heeft vervolgens aan de man meegedeeld dat er geen gebreken aan de fiets zijn ontdekt, maar na meerdere onderzoeken bleek toch dat het beveiligingsmechanisme niet functioneerde.
De man is een procedure gestart en vordert dat voor recht wordt verklaard dat 12GO jegens de man aansprakelijk is voor de door hem geleden en nog te lijden schade als gevolg van het ongeval.
12GO heeft aangevoerd dat het waarschijnlijk is dat de man het voorwiel na demontage niet goed heeft vastgezet. De kantonrechter acht dat ook het meest aannemelijke scenario. De vraag is echter nog wie verantwoordelijk is voor de schade die hierdoor is ontstaan.
De man heeft gesteld dat bij de aankoop van de fiets niet de bijbehorende fietshandleiding is verstrekt. De kantonrechter overweegt dat bij de verkoop van een fiets aan een consument productveiligheidsinformatie dient te worden verstrekt. Gebruikers moeten in kennis worden gesteld van de mogelijke risico’s en gevaren, evenals de mogelijkheden om deze te voorkomen. De productveiligheidsinformatie is bedoeld om ongelukken te voorkomen. De norm dat deze informatie bij iedere koop van een fiets dient te worden gegeven aan de consument, strekt ertoe de consument tegen die ongevallen te beschermen. In de fietshandleiding is opgenomen dat voor iedere rit beslist getest moet worden of de snelspanners aan voor- en achterwiel correct zijn aangesloten. Daarna volgen nog zes pagina’s die eveneens beginnen met dezelfde waarschuwing.
Ter zitting is namens 12GO verklaard dat niet met zekerheid kan worden gezegd of dat boekje aan de man is meegegeven. De kantonrechter gaat ervan uit dat al deze informatie de man ten onrechte niet heeft bereikt en stelt vast dat 12GO hiermee de norm heeft geschonden. Nu het specifieke gevaar waartegen de geschonden norm bescherming biedt, zich heeft verwezenlijkt, is 12GO aansprakelijk voor de daardoor ontstane schade. Van de man kon immers niet worden verwacht dat hij zonder de daartoe bedoelde productveiligheidsinformatie controleerde of het voorwiel op correcte wijze terug is geplaatst. Dat het voorwiel met de snelspanner kennelijk niet volgens het boekje is bevestigd aan de voorvork, valt hem gelet op de omstandigheden niet aan te rekenen.
De volledige uitspraak van de Rechtbank Noord-Holland kunt u hier lezen (Rechtbank Noord-Holland 7 februari 2024, ECLI:NL:RBNHO:2024:1143).
Als u naar aanleiding van dit artikel nog vragen heeft, dan kunt u contact met ons opnemen voor een vrijblijvend en kosteloos advies.
T: 0314 78 11 11
E: info@raafadvocaten.nl